Strona główna Aktualności Jak zadbać o formę dzieci, kiedy trwa zdalna nauka? Wywiad z Olgierdem Pogorzelcem.

Jak zadbać o formę dzieci, kiedy trwa zdalna nauka? Wywiad z Olgierdem Pogorzelcem.

0
Jak zadbać o formę dzieci, kiedy trwa zdalna nauka? Wywiad z Olgierdem Pogorzelcem.

Od poniedziałku 9 listopada wszyscy uczniowie uczą się zdalnie, nawet ci w klasach 1-3. Język polski czy matematyka, które odbywają się online nikogo nie dziwią. Ale jak przez Internet poprowadzić lekcję wychowania fizycznego?
Dlaczego ruch podczas pandemii jest tak ważny i jak bezpiecznie uprawiać sport?
Rozmowa z Olgierdem Pogorzelcem, menadżerem sportu, trenerem WKS Śląsk Wrocław i nauczycielem wychowania fizycznego w Szkole Podstawowej w Głębowicach.

Jak wyglądają lekcje online, które Pan prowadzi?

Olgierd Pogorzelec:Tak jak na innych przedmiotach zajęcia z wychowania fizycznego organizuje, wykorzystując dostępne platformy/aplikacje w których możemy się zobaczyć na żywo przez kamery w telefonach
lub w komputerach.
Ważne jest by, uprzedzić uczniów jakie ewentualnie przedmioty zamienne mogą wykorzystać zamiast sportowych akcesoriów treningowych w warunkach domowych.
Kamerę zawsze można tak ustawić, żeby przekaz był to widoczny dla wszystkich, dalej weryfikujemy jak uczniowie pracują na kamerach. Oczywiście musimy wziąć poprawkę, że możliwości są ograniczone, ważne jest, by się spotkać on-line, porozmawiać i się poruszać, realizując w tym podstawę programową dla danych klas, tak da się to zrobić!

Olgierd Pogorzelec


W jaki sposób może Pan zweryfikować, czy uczniowie wykonali zadania, które im Pan zleci?

– Uczniowie realizują zadania na dany tydzień, tyle razy ile mamy lekcji wfu w danym tygodniu.
Na początku tygodnia uczniowie dostają na dzienniku informację, jaki jest plan na tydzień oraz film pokazowy do wykonania ćwiczeń.
System oceniania jest oczywiście inny niż w przypadku nauczania stacjonarnego .
Oceniam przede wszystkim aktywność uczniów przez wykonywanie zadań w wyznaczonych datach, dzieci uczą się przez to obowiązkowości, dotrzymania terminów itd.
W tygodniu dzieci mają określone zadania/ćwiczenia do wykonania, na koniec tygodnia chętni uczniowie przesyłają przez aplikacje wykonane ćwiczenia i na tej podstawie ich oceniam.
Kiedy mamy sprawdzian to zasady są podobne, z tym, że zaliczenia są obowiązkowe.
Jeśli ktoś ma kłopoty techniczne, to staramy się je wspólnie rozwiązać.
Uczniowie z niepełnosprawnościami, zamiast np. wykonania ruchu, mają za zadanie opisać ruch słowami od a do z lub inne zadanie z danego bloku tematycznego nauczania.

Czy często Pana uczniowie zgłaszają, że mają problemy techniczne? Co wtedy?

Zdarzyło się, ale są to pojedyncze przypadki, jestem elastyczny zawsze możemy termin indywidualnie zmienić i pomagam jak najszybciej  rozwiązać problem.
Kto chce zawsze znajdzie dobre rozwiązanie, zdaje sobie sprawę, iż uczniowie maja też inne przedmioty i nie dajmy się zwariować, wf nie jest najważniejszy na świecie, czy mniej ważny niż inne przedmioty, jest po prostu, tak samo ważny jak inne przedmioty, ludzie o tym niestety zapominają.
Poza tym zadanie możemy zawsze zmienić na bardziej teoretyczne, ale wymagające aktywności ucznia, skierowanej na samodzielną pracę, a kiedy nadejdzie możliwość odrobienia zadania ruchowego to nie będzie problemu, by szybko wrócić do danego ćwiczenia.

Ruch to nie tylko zajęcia wf w szkole. Wiele dzieciaków chodziło na zajęcia pozalekcyjne, które odbywały się w sporych grupach, a teraz zostały zawieszone. Do godz. 16 dzieci nie mogą same wychodzić z domów, a po 16 jest już ciemno. Jakie formy aktywności poleciłby Pan dzieciom?

-Przede wszystkim polecam Rodzicom zapisać dzieci do klubów sportowych w naszej okolicy, jednym z nich jest klub UKS Wińsko, który prowadzi zajęcia piłkarskie, ale też nie tylko.
Na początku sportowej drogi, to często zajęcia ogólnorozwojowe.
Ministerstwo Sportu umożliwia prowadzenie zajęć sportowych w czasie pandemii.
Oczywiście nie każdy, chce trenować w klubie, jak dla mnie w tym trudnym czasie, ważne jest obcowanie z naturą z najbliższymi. Wspólne spacery i jazda na rowerze po pięknej okolicy Gminy Wińsko zawsze nas pozytywnie nastroi.
Poza tym jak przy pierwszej fali epidemii jako Gminny Ośrodek Sportu, Turystyki i Rekreacji  w Wińsku będziemy udostępniać materiały do wykonania w domu dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Po wiosennym lockdownie niektórzy przytyli, inni stracili formę. Co zrobić, żeby podczas obecnego „zamknięcia” nie stracić sprawności fizycznej?

-To co powiedziałem wcześniej, spędzać więcej czasu na powietrzu, ciężko siedzieć w jednym miejscu przez długi czas to pierwsza sprawa, druga to zwrócić uwagę na to, co i kiedy jemy. Mamy więcej czasu na regularność, nie musimy pędzić do pracy i nie dojadać rano, a później popołudniu dojadać na noc. W gruncie rzeczy ta cała sytuacja może uporządkować  nasze życie, wszystko zależy od naszej woli.

Co powinno być dla nas pierwszym sygnałem, że nam lub naszym dzieciom brakuje ruchu?

Przede wszystkim nagminne korzystanie z telefonu, brak koncentracji, nerwowość przez, co zmniejszoną dyscyplinę w domowych obowiązkach.
Oczywiście, może to dotyczyć również wzrostu wagi, dlatego polecam ważyć się codziennie
rano i zapisywać sobie wagę, przynajmniej 2razy w tygodniu przed weekendem i po weekendzie.

Skip to content